• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
شماره شماره 26
وزیری, شهرام, لطفی کاشانی, فرح. (1391). سبک های هویت و پریشانی روانی. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 7(26), 77-86.
شهرام وزیری; فرح لطفی کاشانی. "سبک های هویت و پریشانی روانی". اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 7, 26, 1391, 77-86.
وزیری, شهرام, لطفی کاشانی, فرح. (1391). 'سبک های هویت و پریشانی روانی', اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 7(26), pp. 77-86.
وزیری, شهرام, لطفی کاشانی, فرح. سبک های هویت و پریشانی روانی. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 1391; 7(26): 77-86.

سبک های هویت و پریشانی روانی

مقاله 8، دوره 7، شماره 26، زمستان 1391، صفحه 77-86  XML اصل مقاله (245 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
شهرام وزیری orcid ؛ فرح لطفی کاشانی
دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده
شکل گیری هویت، ترکیب مهارت ها، جهان بینی و همانندسازی هاست که به صورت یک کل کم و بیش منسجم، پیوسته و منحصر به فرد در می آید و به تبیینی تبدیل می شود که  نحوه ی رفتار و اندیشه ی فرد را با خود و پیرامون خود تعریف می کند. بر این اساس، می تواند به زمینه و بنیادی برای پریشانی روان شناختی تبدیل شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی سبک های هویت و پریشانی روانی بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی مبتنی بر همبستگی، 3245 نفر دانشجوی دانشگاه (1703 مرد و 1534 زن) از نظر سبک های هویت و پریشانی روان شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج همبستگی این نمرات نشان داد که نمرات سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری و تعهد هویت، همبستگی منفی با نمره های پریشانی دارند در حالی که نمره های سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با نمرات پریشانی، همبستگی مثبت دارد. به نظر می رسد که افراد با استفاده از یک مدل هویتی سردرگم و اجتنابی و به تعویق انداختن تصمیم گیری در مورد هویت و شخصیتشان به تدریج به علت استفاده از شیوه های اجتنابی و غیر انطباقی، زمینه ی پریشانی روانی خود را فراهم می سازند
کلیدواژه‌ها
هویت؛ بروزنسکی؛ پریشانی؛ دانشجویان
عنوان مقاله [English]
Identity Styles and Psychological Distress
نویسندگان [English]
Shahram Vazari؛ Farah Lotfi Kashni
چکیده [English]
Formation of identity entails the integration of skills, world view and identification which emerges as a relatively cohesive, unique and differentiated whole. An integrated explanatory self which identifies the individual’s thought and behavior and can be regarded as the underlying arena for psychological distress. The research purpose was to investigate the relationship between identity styles and psychological distress. Therefore, in a descriptive-correlative study, 3245 college students (1703 male students and 1534 female students) were tested with regard to the identity styles and psychological distress. The correlation results of the scores indicated that information-oriented style, normative style and identity commitment are significantly negatively correlated to psychological distress; however, diffuse-avoidant style was significantly, positively correlated to psychological distress. It seems that, individuals who adopt diffuse-avoidant style delay decision-making on their identity and gradually these maladaptive and avoidant strategies give rise to distress.
کلیدواژه‌ها [English]
identity, Berzonsky, Distress, Students
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,686
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,007
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.