• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
نبوی آل آقا, فریبا, نادری, فرح, حیدری, علیرضا, احدی, حسن, نظری, محمد علی. (1391). اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد شناختی. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 7(26), 27-36.
فریبا نبوی آل آقا; فرح نادری; علیرضا حیدری; حسن احدی; محمد علی نظری. "اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد شناختی". اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 7, 26, 1391, 27-36.
نبوی آل آقا, فریبا, نادری, فرح, حیدری, علیرضا, احدی, حسن, نظری, محمد علی. (1391). 'اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد شناختی', اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 7(26), pp. 27-36.
نبوی آل آقا, فریبا, نادری, فرح, حیدری, علیرضا, احدی, حسن, نظری, محمد علی. اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد شناختی. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 1391; 7(26): 27-36.

اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر عملکرد شناختی

مقاله 3، دوره 7، شماره 26، زمستان 1391، صفحه 27-36  XML اصل مقاله (208 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
فریبا نبوی آل آقا1؛ فرح نادری2؛ علیرضا حیدری3؛ حسن احدی4؛ محمد علی نظری5
1دپارتمان روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان
2دپارتمان روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان، ایران
3دپارتمان روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
4دپارتمان روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. ایران
5دپارتمان روان شناسی، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران
چکیده
فرایند های شناختی، از جمله توجه و زمان واکنش، نقش عمده ای در زمینه های مختلف عملکردی دارند. یکی از روش های مورد استفاده ی روان شناسان برای افزایش تمرکز و توجه و تغییر در زمان واکنش، آموزش نوروفیدبک است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه ی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر توجه و زمان واکنش بازیکنان مبتدی تنیس روی میز بود. بدین منظور   طی یک طرح نیمه آزمایش با پیش آزمون، پس آزمون  و گروه کنترل، 36 داوطلب به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش (نوروفیدبک واقعی)، پلاسیبو (نوروفیدبک ساختگی) و کنترل کاربندی شدند. گروه ها، ابتدا و انتهای پژوهش از نظر و میزان توجه و زمان واکنش، ارزیابی شدند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که آموزش نوروفیدبک برکاهش زمان واکنش موثر است ولی بر میزان توجه، تاثیری ندارد. بنابراین به نظر می رسد که آموزش نوروفیدبک می تواند در عملکرد شناختی به خصوص در کاهش زمان واکنش موثر باشد
کلیدواژه‌ها
نوروفیدبک؛ زمان واکنش؛ توجه
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Neurofeedback Training in Cognitive Performance
نویسندگان [English]
Fariba Nabavi Al Agha1؛ Farah Naderi2؛ ali reza Heidari3؛ Hasan Ahadi4؛ Mohammad Ali Nazari5
چکیده [English]
Cognitive processes, such as attention span and reaction time play a key role in a variety of practical realms. An effective method which can be applied to increase the concentration, attention and also the alteration of reaction time is neurofeedback training. The research purpose is to assess the effectiveness of neurofeedback training in the attention and reaction time of novice tennis players. Therefore,a sample of 36 volunteers was randomly selected and assigned to experimental group (real neurofeedback) and placebo group (simulated neurofeedback),through employing a semi-experimental method with pre-test, post-test and control group design.Both groups were assessed in terms of attention span and reaction time prior and subsequent to the training. The result of difference variance analysis indicated that neurofeedback training is effective in decreasing the reaction time. However, no support was found in terms of attention span. Overall, it can be concluded that neurofeedback training is effective in the enhancement of cognitive performance, particularly, the decrease of reaction time.
کلیدواژه‌ها [English]
neurofeedback, Reaction Time, Attention Span
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,916
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,930
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.