• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 14 (1398)
دوره دوره 13 (1397)
شماره شماره 47
شماره شماره 50
شماره شماره 49
شماره شماره 48
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
بابایی, کریم, تاج الدینی, امراه, امین زاده, ژاله. (1397). بررسی مقایسه‌ای سیستم حساسیت به تنبیه، سیستم حساسیت به پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک دختران نوجوان. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 13(50), 67-76.
کریم بابایی; امراه تاج الدینی; ژاله امین زاده. "بررسی مقایسه‌ای سیستم حساسیت به تنبیه، سیستم حساسیت به پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک دختران نوجوان". اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 13, 50, 1397, 67-76.
بابایی, کریم, تاج الدینی, امراه, امین زاده, ژاله. (1397). 'بررسی مقایسه‌ای سیستم حساسیت به تنبیه، سیستم حساسیت به پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک دختران نوجوان', اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 13(50), pp. 67-76.
بابایی, کریم, تاج الدینی, امراه, امین زاده, ژاله. بررسی مقایسه‌ای سیستم حساسیت به تنبیه، سیستم حساسیت به پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک دختران نوجوان. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 1397; 13(50): 67-76.

بررسی مقایسه‌ای سیستم حساسیت به تنبیه، سیستم حساسیت به پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک دختران نوجوان

مقاله 7، دوره 13، شماره 50، زمستان 1397، صفحه 67-76  XML اصل مقاله (239 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
کریم بابایی 1؛ امراه تاج الدینی2؛ ژاله امین زاده3
1دانشگاه ارومیه
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3کارشناس ارشد روان شناسی، دپارتمان روان شناسی، ، دانشگاه آزاد واحد اهر، اهر، آذربایجان شرقی، ایران
چکیده
دوران نوجوانی به عنوان دوره پراسترس در فرایند رشد شناخته می‌شود، طی این دوران نوجوانان همزمان با تغییرات جسمانی و شناختی، تغییرات عاطفی و هیجانی زیادی را به صورت آشفتگی هیجانی تجربه می‌کنند. آشفتگی روان‌شناختی از مشکلات شایع در دوران نوجوانی خصوصا در بین دختران است. هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی سیستم حساسیت به تنبیه و سیستم حساسیت پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک آشفتگی روان‌شناختی (اضطراب، استرس و افسردگی) دختران نوجوان بود. برای این منظور طی یک پژوهش علی مقایسه‌ای، 120 دختر دانش آموز شهرستان تبریز که بیشترین و کمترین آشفتگی روان‌شناختی را داشتند انتخاب و از نظر سیستم حساسیت به تنبیه و پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دختران با آشفتگی روان‌شناختی بالا و پایین از لحاظ ابعاد حساسیت به تنبیه و پاداش و همچنین ابعاد عصب شناختی عاطفی شخصیت تفاوت معناداری وجود دارد. به نظر می‌رسد فعالیت سیستم حساسیت به تنبیه و تقویت و همچنین تجربه عواطف منفی می‌تواند پیش بین مهمی در شناسایی افراد با مشکلات روان‌شناختی باشد.
کلیدواژه‌ها
حساسیت به تنبیه؛ حساسیت به پاداش؛ عصب شناسی عاطفی شخصیت
عنوان مقاله [English]
Comparative study of Sensitivity to Punishment and Sensitivity to Reward and Affective Neuroscience Personality based on the girl adolescents psychopathological dimensions
نویسندگان [English]
Karim Babayi1؛ emrah tajoddini2؛ jale aminzade3
2dept of psychology, urmia university, urmia, iran
3Department of Psychology, Islamic Azad University of ahar, Tabriz, Iran
چکیده [English]
The ability to recognize and categorize audio stimuli and track their meaningful patterns and recognition of the difference between sounds in a colloquial language depends on the enhancement of auditory perception. It seems that children with  hyperactivity / attention deficit disorder face several difficulties  due to lack of sensory processes (audio and visual) and limited scope of attention in educational, cognitive, and cognitive fields, especially executive, social, behavioral and emotional functions. The purpose of this study is to make a comparison between visual and auditory performance indexes among the three groups of hyperactivity disorder, attention deficit disorder and attention deficit/ hyperactivity disorder. To achieve this, in a causal- comparative study, 69 students with the diagnosis of hyperactivity/attention deficit disorder were selected according to the Convenience sampling method and tested for visual-auditory continuous performance. The study grouped the subjects under three headings of hyperactivity disorder (9 people), attention deficit (30), hyperactivity / attention deficit disorder (30 people). The results of one-way analysis of variance showed that auditory and visual performance indexes in students with hyperactivity, attention deficit, hyperactivity-attention deficiency have a significant difference and the auditory and visual performance of the hyperactivity group is better than the attention deficit and hyperactivity / attention deficit group. This research supports deficiencies in visual and auditory related tests of people with ADHD.
کلیدواژه‌ها [English]
Hyperactivity, Attention Deficit, visual-auditory continuous performance
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 141
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.